گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » جعفرمهدوی کاسه داغترازآش اما!
جعفرمهدوی کاسه داغترازآش اما!

جعفرمهدوی کاسه داغترازآش اما!

آقا جعفر مهدوی که افتخار استعمال لقب نان آوردکتر و رهبریی حزب ملت افغانستان را در کارنامه های زندگی اش دارد و با تصرف معجزه آسای کابل و افغانستان توسط طالبان از نخستین بیعت شده گان با امارت طالبان محسوب میشود. آخیرأ با انتشار طوماری مجهول و مجعولی از نام و نشانی ” دفتر مطبوعاتی دکتر جعفر مهدوی ” در صفحه  شخصی ایکس یا همان تویترسابق متعلق به جعفرآغا  مهدوی  زیر عنوان ” بیانیه در ارتباط با برگزاریی نشست ها در مسکو ، دوشنبه وویانا ” به نشر رسانده و در آن طبق معمول درسایه “سیأ “ست مرموزاستخباراتی ” نه سیخ بسوزد نه کباب ” خود تقاضا و خواست اش را بزبان التماس بیان داشته استاین که سرجمع چند چهره با طلبای کرام بیعت نموده است هیچکسی به درستی نه میداند اماشخصی بنام جعفرخان مهدوی که از مجلس نشینان نظام سابق و نویسنده گان کتاب جامعه شناسی سیاسی طالبان که درست پس ازسقوط نخستین دوره حاکمیت طالبان برافغانستان بقلم زرین آقا جعفر خان درآمده است ازجمله بیعت شده گانی بوده که در همان نخستین روزهای حمله طالبانکه در همان نخستین روزهای حمله طالبان بر شهر کابل در کابل باقی ماند و با طالبان بیعت نمود .علی ای تقدیر ! ما همین قدر میدانیم که ازهمان آغازتشکیل  کنفرانس تاریخی بن عده ای از”راشن فکران ” با سیاست شترمرغی خویش وبه قول معروف گاهی بر نعل و گاهی برمیخ میزنند .عزیزان وسروران ملاحظه فرمودید که این آقا جعفر خان مهدوی در بیانیه طومار مانند خود چه تنبیهات و اشاراتی را دربسته ارشادی خود بیان فرموده اند ؟ معظم له که از همان آغاز بیعت اش با طالبان هرچه زور زد به جایی نرسید روبه ” دیپلوماسی کنایه” آورده و سعی میکند تا اگر ممکن باشد با شیوه  “به در می گوید تا دیوار بشنود” مطلب اش را حاصل فرمایند . آقا جعفر خان مهدوی طومار را با کلیماتی پند آمیزی اینگونه آغاز میکند : بدون شک افغانستان خانه تمامی مردم افغانستان اعم از هرقوم ، مذهب و سمت سیاسی بوده و اتباع افغانستان حق دارند با برگزاری نشست ها و کنفرانس ها در ارتباط به سرنوشت این خانه مشترک به بحث وتبادل نظر بپردازند . اما تهدید وتوسل به میکانیزم های خشونت آمیز و نظامی راه حل مناسب برای مسائل افغانستان نبوده وشرائط افغانستان را پیچیده تر میسازد . بنأ ملت مسلمان افغانستان از هیچ اقدام نظامی و مسلحانه تحت هرعنوان و بهانه ای واز سوی هر آدرسی حمایت نه میکند …. باید خدمت این جعفر خان عزیز رساند که اگر داغتر از آش نیستی پس این هذیان ها و پرت وپلا چه است که برای رسیدن به یک ” کور سی ” چند روزه و دم غنیمتی این همه سیاهی ها را سفید می سازی ؟ اولأ برویت کدامین سند و مدرک محکمه پسند چنین می پنداری که گویا در نشست ها وکنفرانس ها ی که در کشور های خارجی برگزار میگردند را ه حل های نظامی را پیشنهاد کرده اند ؟

آیا در قطعنامه های که در ختم چنین گردهم آئی ها صدور می یابند از گزینه نظامی صحبت شده است ؟ و راستی چه کسی نه میداند که در تفکر و گفتمان متحجرانه ای که در افغانستان بنام اندیشه طالبانی جا زده شده است هیچ مخالف فکری جایی ندارد ! برخلاف رهنمود های غیر واقبینانه و خرافات آلودی  که سالها قبل در رساله ای بنام ” جامعه شناسی سیاسی طالبان  ” گردهم آورده ایی طالبان تنها یک گروه و اسم خاصی نیست بلکه پدیده عام در عرصهء نظریه وروش اسلام ” سیأ” سی است که هرچند در افغانستان به علت شرائط ویژه اجتماعی ، جیوپولتیکی و سیاسی نود بارز ومتعیین یافته است اما میتواند در هر جغرافیای دیگری و کتله گوناگونی از مردم که با هر مذهب اعم از شیعه و سنی تعلق داشته باشند زمینه  مساعد و محیط مناسب پیداکند . جهت معلومات جعفر آغا باید به عرض رساند که این گفتمان در تمامی زمینه های حیات بشر منجمله حقوق سیاسی و مدنی شهروندان و خواست مشارکت و حق تعیین سرنوشت با عقلانیت متعهد سیاسی در هم آمیخته و به الگو های نظیر امارت و خلافت با شیوه های استبدادی و اقتدارگرایانه که رابطه حکومت با جامعه را به رابطه شهروند  و بیعت مبدل میسازد و حاکمیت قیم سالار را به عنوان دولت دینی حاکم معرفی می کنند . چنانچه این گفتمان بصورت مجعول و مجهول در افغانستان امروزی قابل مشاهده است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا