گـزیده اخبــار

خانه » اجتماعی » هــورا کـــشانِ تــراژدیـــی داعـــــش !
هــورا کـــشانِ تــراژدیـــی داعـــــش !

هــورا کـــشانِ تــراژدیـــی داعـــــش !

jawad akbarin Name 21

سال گذشته وقتى کاریکاتوریست‌هاى هفته‌نامه‌ى شارلى ابدو (چاپ پاریس) درحمله‌ى تروریست‌هاى مسلمان‌تبارِ فرانسوى کشته شدند در میان روزنامه‌هاى چاپ تهران، روزنامه‌ى “مردم امروز”، تنها روزنامه‌اى بود که در صفحه‌ى نخست خود مصاحبه‌ى اختصاصى‌اش با “دلیل بوبکر” رییس مجمع مسلمانان فرانسه را در دفاع از پیامبر اسلام منتشر کرد. این روزنامه اما فرداى همان روز به اتهام انتشار نمونه‌اى از همدلى جهانى با قربانیان نشریه‌ى شارلى ابدو، توقیف شد! این یعنى جمهورى اسلامى براى کارى حرفه‌اى که هیچیک از روزنامه‌هاى تهران نکردند “مردم امروز” را شایسته‌ى تقدیر نشناخت اما آن را به خاطر انتشار آن روى سکه، یعنى همدلى جهانى با قربانیان، سزاوار توقیف و لغو امتیاز شناخت.در آن مصاحبه، دلیل بوبکر، پزشک ۷۵ ساله و اسلام شناسِ الجزایرى‌تبارِ فرانسوى و رییس پارلمان مسلمانان فرانسه از بیگانگىِ مسلمانان کشورش با اسلامِ تروریست‌ها گفته بود و اینکه “جامعه‌ى مسلمانان فرانسه، ترکیب فرهنگى و تاریخى این کشور را خوب مى‌شناسد، بخشى از تاریخ و فرهنگ این کشور است و با تسامح و تساهل و مدارا و همبستگى با جامعه‌ى فرانسه زندگى کرده… ما مسلمانان ساکن فرانسه هرگز دشمن آزادى بیان نبودیم و نیستیم و نخواهیم بود؛ بعد از این حادثه نگران انتقام گرفتن از مسلمانان هم نیستیم زیرا کسى نگران است که متهم باشد؛ ما متهم نیستیم، در معرض شک هم قرار نداریم، همیشه به اسلام‌مان افتخار کرده و مى‌کنیم”.

Charli Abdu 21

اکنون حادثه‌ى شارلى ابدو، به سالگرد نرسیده، فاجعه‌اى دیگر پاریس را تکان داده؛ در آن گفتگو رییس پارلمان مسلمانان فرانسه، نگران انتقام “دیگران” نبود زیرا تجربه نشان داد که نخستین جریانى که از باورمندان به اسلامِ رحمانى انتقام مى‌گیرد داعشیزمِ سیاسى و معرفتى‌ست نه غیرمسلمان‌ها. این جریان خوب مى‌داند که التزام وجدانى و عملى به “اسلامِ رحمانى”، مذهب و مکتبِ اکثریت مسلمانان دنیاست. به گواهىِ کارنامه‌ى داعشیزم، این جریان در مناطق مسلمان‌نشین بیش از هر جاى دیگرى جنایت کرده و از مسلمانان بیش از دیگران احساس ناامنى مى‌کند. در سال ٢٠١۴ تنها مدتى پیش از آنکه آتش زدن یک خلبانِ مسلمانِ اردنى توسط داعش خبر نخستِ رسانه‌هاى جهان شود، طالبان به مدرسه‌اى در پیشاور پاکستان حمله برد و بیش از یکصد دانش‌آموز از خانواده‌هاى مسلمان را کشت که اکثر آنها کمتر از ١۵ سال سن داشتند؛ آنها قربانىِ یک بمب‌گذارى نبودند بلکه اکثرشان از ناحیه سر، هدف گلوله قرار گرفته بودند.

در این سالهاى تلخ، اکثریت قریب به اتفاقِ قربانیان سورى و یمنى و سودانى و لبنانى و مصرى و عراقى در قتلگاه داعشیزم، مسلمانانند و پدیده‌هایى از این دست را به آئین و متن نسبت دادن، تنها ساده کردنِ صورت مسئله است. پیش‌تر از اینها مگر هولوکاست و یا رفتار آمریکایى‌ها در زندان‌هاى ابوغریب وگوانتانامو و جنایات اسرائیلى‌ها در سرزمین‌هاى اشغالى، ریشه در آموزه‌هاى عقلانى جهان مدرن، یا متون دموکراتیک داشت و یا محصول متن تورات بود؟مشکل اینجاست که بزرگترین تماشاگران و هوراکشانِ تراژدىِ تروریسم، بنیادگرایان مذهبى و بنیادگرایان سکولارند، آنها روى صندلى‌هاى متفاوت‌شان دور یک میزِ مشترک نشسته‌اند؛ هر دو حداکثر تلاش خود را مى‌کنند تا میان انسان‌هایى که با هر دین و آئینى، مخالف تعرض و ترور و حذف‌اند دوقطبى بسازند، هر دو بر این مرام‌اند که هر کس متفاوت با ما مى‌اندیشد سزاوار نابودى است؛ فرقى نمى‌کند دعوا بر سر مذهب باشد یا یک حادثه‌ى سیاسى یا یک نظریه‌ى معرفتى.به عنوان نمونه، در ایرانِ این روزها امتداد داعشیزم سیاسى و معرفتى را مى‌توان در گفتمانِ جبهه‌ى پایدارى یافت که ارگانش (رجانیوز) به تازگى نوشته است:”می توان ردپای آشکار لیبرالیسم را در مواضع و بسیاری از عملکردهای دولت یازدهم مشاهده کرد و تکرار کلید واژه «اسلام رحمانی» یکی از همین موارد است… در حالى که رهبر معظم انقلاب در این باره در تیرماه سال جاری فرمودند: اسلام رحمانی یک کلیدواژه‌ای است برای معارف نشئت‌گرفته‌ی از لیبرالیسم، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدُّ المُعاقبین» است، همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی، کاری است غلط و احیاناً گمراه‌کننده”.ارگان داعشیزمِ سیاسى و معرفتى به پیروى از مقتدایش، حتى روشن‌ترین کلیدواژه‌ى قرآن را هم انکار مى‌کند و آن را به لیبرالیسم نسبت مى‌دهد؛ “رحمان” کلیدواژه‌ى قرآن است؛ اگر قرار بود “اشدُّ المُعاقبین” هم‌پایه و همسایه‌ى “رحمان” باشد در هر “بسم‌الله” به عذاب خدا هم اشاره مى‌کردند تا مبادا کسى خدا را مُدام “الرّحمن الرّحیم” بخواند. صفتى‌‌ست که تبدیل به “اسم” خدا شده و دیگر فقط صفت نیست. از مجموعِ ١۶٩ بار حضور این واژه در قرآن، ١١٣ بارِ آن “بسم‌اللهِ” وارده در هر سوره است؛ رحمانیّت، رمز و فاتحهُ‌الکتاب است، میزانِ مسلمانى‌ست، ترازوىِ درستى و نادرُستىِ دیندارى‌ست… به قول رهبرِشان “همین‌طور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمق‌یابی” نیست، بلکه حاصل عمقِ سلامتِ نفس، وجدان اخلاقى و شعور انسانى‌ست. از قضا آقاى خامنه‌اى در همان سخنرانى به آیاتِ دفاع در برابر حمله‌ى مسلحانه‌ى دشمنان (مانند سوره‌ى مُمتحنه، آیه‌ى ٨) استناد کرده و آن را به رخ مدافعانِ اسلام رحمانى کشیده در حالى که در هر جاى جهان وقتى به کسانى یا سرزمینى حمله‌ى مسلحانه مى‌شود نمى‌نشینند به دشمن لبخند بزنند؛ دانستنِ این نکته، نه قرآن لازم دارد نه خطابه‌ى رندانه!دفاع در برابر دشمنِ مهاجمِ مسلح، یک جُو عقل مى‌خواهد که همه‌ى جهانیان دارند و براى داشتن‌اش هم از آیات دفاع در برابر مهاجمانِ مسلّح خرج نمى‌کنند.درست به همین دلیل است که تکلیف اکثر مسلمانان دنیا، هم با خودشان روشن است هم با متن مقدس‌شان؛آنها مى‌دانند که آیات محاربه و قتال مطلقا ربطى به دگراندیشان و دگرباشان ندارد؛ بلکه فقط در واکنش به “جنگ مسلحانه علیه مسلمانان و تجاوز به آنها”ست و تأکید هم مى‌کند که به محض اینکه از حمله مسلحانه به شما دست برداشتند حق ادامه‌ى درگیرى ندارید (فإن انتهوا فلا عدوان الا علی الظالمین- ١٩٣ بقره) حداکثر آن است که به همان اندازه که به شما حمله شده مجازید “مقابله به مثل” کنید نه بیشتر؛ (فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل مااعتدی علیکم… بقره ۱۹۴) آیات جنگ و جهاد در قرآن، “مطلق” نیستند بلکه “مقیّد”اند؛ نمونه‌هایى از این “قید” را در آیاتى چون ٣٩سوره‌ى حجّ مى‌خوانیم: “اُذن للذین یقاتَلون بأنهم ظُلموا… به آنان که مورد هجوم نظامی واقع مى‌شوند اجازه داده شده که بجنگند زیرا مظلوم واقع شده‌اند…”.این سخنان اما به گوش و چشم آن دو دسته از تماشاگرانِ تراژدى داعش، خوش نمى‌آید؛ تلاش نواندیشان دینى در به ثمر رساندن اسلامِ رحمانى، هیجانِ این تراژدى را از بین مى‌بَرد و به همین علت، بنیادگرایان مذهبى و بنیادگرایان سکولار، هر دو از شنیدن “اسلام رحمانى” کهیر مى‌زنند.

________________________________________________________________________________________________

منبع : سایت متعلق به نویسنده 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا