گـزیده اخبــار
خانه » اجتماعی » نقــــش و جـایــگـــاه بـــانـــوان در تــــصـــوف و عـــر فـان اســلامــــی :
نقــــش و جـایــگـــاه بـــانـــوان در تــــصـــوف و عـــر فـان اســلامــــی :

نقــــش و جـایــگـــاه بـــانـــوان در تــــصـــوف و عـــر فـان اســلامــــی :

bahar 1392 D

 

Baname Khodawande Jan wa kherad 10

قسمت اول

Raze deel 24

این دید گاه و تجلی گاه ، که در جستجوی خالق هستی است ، مختص به مردان و یا خاص برای زنان نیست . بلکه هردو( زن و مرد) صاحب این قدرت دید و بصیرت و معرفت اند . و هردو با صلاحیت عشق به معبود و سیر به جانب خالق شان می باشند ، تا اورا بشناسند و در یابند .اما زنان دارای امتیاز بزرگ دیگری نیز می باشند ، و آن این است که همه ی مردان و زنان عالم در دامن پرنور این موجود زیبا و فرشته خصال به جهان هستی پا می گذارند ، تربیت می یابند و چشم شان به این عالم پهناور گشوده می شود وبصیرت می یابد . واز رمز و راز پیچیده ی آن واقف می گردد.

پس هستی من زهستی اوست

همانطوریکه در طول تاریخ ، زنان و مردان در تمامی عرصه های حیات مادی و معنوی در کنار هم کوشیده اند و جوامع و اجتماع انسانی را ایجاد کرده اند . تمدنهای بزرگ و فرهنگ های غنی را به کمک هم بوجود آورده اند . در عرصه های فرهنگ و هنر و معنویت نقش و جایگاه زنان ، نه تنها از مردان کمتر نبوده ، بلکه یکی از انگیزه های محوری هنرمندان و سخن سرایان بزرگ تاریخ نیز زنان بوده اند . کم نیستند زنان عارف و شاعر و هنر مند که در تاریخ فرهنگ و تمدن بشری جایگاه بلند و شایسته ای را به خود اختصاص داده اند که تنها ذکر نامشان از حوصله ی چندین کتاب قطور بیرون است . همچنان ادیان الهی خصوصا اسلام در قرآن کریم از مقام رفیع و بلند زنان که خداون به ایشان ارزانی فرموده یاد شده است . به او صلاحیت مادر شدن را که مرتبه و مقام بزرگ است یاد آور گردیده است . مادر یعنی ریشه هستی انسان و اجتماعات بشری است وریشه ی همه ی عارفان . حقا که مقام مادر (مقام زن ) مقام عظیم و بلند است چنان بلند است که نمی توان به سادگی به ارزشهای والا وعمق روحی آن واقف گردید. حرف در مورد زنان عارف و شاعر در تاریخ فرهنگ ، عرفان و تصوف اسلامی است ، حضور  این بانوان فرهیخته و عارف همجنان مانند حضور شان در همه عرصه های فرهنگ وهنربسیارچشم گیر و اثر گذار بوده است . در این مورد در متن نوشته به آن پرداخته خواهد شد. و اثرات ژرف ، عمق و تعین کننده آن به بررسی گرفته خواهد شد.

Eshq Hosenie 24

دکتور شهره انصاری ،عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی : تعداد زنان عارف در تاریخ را بسیار شمرده و می گوید :در قاره آسیا شواهد بسیا زیادی از زنان صوفی از ، چین تا شبه قاره هند تا ایران ( خراسان قدیم ) ، عربستان ، افرقا ، حبشه و یمن دیده می شود . و شرح احوال این عرفا به طور پراکنده در منابع صوفیه دیده شده ، و ابن جوزی در کتاب خود بخشی به عنوان ” نساء العابدات “دارد که داستان زنان صوفی را آورده است . از آنجمله در مورد رابعه العدویه می نویسد :” رابعه العدمیه ” بعنوان نخستین زن صوفی و مادر زنان صوفی جهان نام برده و در خصوص کاریکه رابعه عدویه برای بهبود و تغییر رابطه با پروردگار کرد این چنین می گوید :پیش از رابعه رابطه انسان و خداوند براساس زهد و ترسی بود که به انسان هشدار می داد باید خدا را بپرستی تا به بهشت بروی واز جهنم رهایی یابی ، اما با خضور رابعه در عرفان و تأثیر او در صوفی گری ، این رابطه بنای خود را بر عشق و محبت گذاشت. با این دیدگاه ها که انسان عاشق و (بنده ی) خدا است . و خداوند عاشق ( خالق) انسان است . و این عشق و محبت رابعه بود که این رابطه ی زاهدانه را به رابطه ی عاشقانه مبدل ساخت . خانم انصاری : ضمن پر رنگ خواندن حضور زنان در عرصه تصوف ، حرگت آنها را پا به پای مردان می خواند : زنان این عرصه پا به پای مردان فعالیت کرده اند. روزه های طولانی ، شب زنده داری های سخت و دشوار ، چله نشینی های بی شماروخلاصه هر گونه دشواری را برای ( سیر و سلوک )در مسیر عرفان را تحمل نموده اند.این خانم پژوهشگر ، نگاه عرفان اسلامی به زنان را به دو جنبه ادبیات و نظریه پردازی تقسیم بندی کرده و درزمینه ی ادبیات اشاره ای به واژه ی معشوق نموده که در معنای خدا استفاده می شود .او تصاویر مربوط به معشوق ازلی را که حضرت حق است درادبیات با چهره ای زنانه معرفی می کند . به این شکل که در ادبیات برای نشان دادن تصویر خدا از تشبیهاتی که برای وصف زنان استفاده می شود استفاده می کند .

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا